2014. szeptember 1., hétfő

Nászút IX. - Isztambul

Hagia Sophia

Október utolsó napján érkeztünk Isztambulba, talán utazásunk legfelhősebb reggele köszöntött ránk, de szerencsére megúsztuk eső nélkül, és összességében egy eseménydús napot töltöttünk Isztambulban.
Hajóutazásunk leghosszabb szárazföldön eltöltött ideje, de kellett is az idő, látnivalóban bővelkedik ez a város, talán ebből adódóan is inkább szervezett utazás mellett döntöttünk, ezt azóta persze megbántuk.....

Még a kikötőben, kiszállás előtt

Felkészületlenségünk első jele, a hatalmas városban nem tudtuk pontosan melyik részen is köt ki a hajó, így saját nyugtatásunkra is befizettünk egy olyan útra, ahol szigorú menetrend szerint a legfontosabb helyeket azért megtekinthettük, és ha nem elég, még utána is marad rengeteg szabadidő.

Igazából rövid buszozással - amit akár gyalog is megtehettünk volna - eljutottunk a Hagia Sophia bazilikába, a Kék mecsetbe, és bazározhattunk.

Buszról.....

Kék mecset bent....

Kék mecset (Sultanahmet Camii)

Az 1609-1616 között épült kék mecsetet I. Ahmed szultán építtette. A mai napig egyházi épületként funkcionál. A mecset hat minarettel is rendelkezik, Törökországban ezt csak az Adanában található dzsámi "mondhatja el magáról". A Hagia Sophiával szemben áll, az építők nem titkolt célja volt, hogy megmutassák: az iszlám építészet is képes ilyen monumentális alkotások létrehozására.

maximális tisztelet - cipő nélkül, hölgyeknek pedig kendő

... és kint

Hagia Sophia bent...

Hagia Sophia (Ayasofya)

Az Isteni bölcsesség temploma egy bizánci ortodox bazilika, 1985 óta az UNESCO Világörökség része. 1453-ban mecsetté alakították, ma pedig már csak múzeumként működik. A késői ókori építészet utolsó jelentős alkotásának számít. Igazi építészeti szépség, a korabeli építészet csúcsának, és legjelentősebb alkotásának számít. A Hagia Sophia helyén korábban két templom állt, a jelenlegi épület Kr. u. 532-537 között épült. Az építők zsenialitására jellemző, hogy 1500 év alatt nem csak hogy ellenállt az idők vasfogának, de a templom túlélt számos átépítést, felújítást, és közeli földrengést is.

.. és kint

Szervezett utazásunk egészen furcsán kacskaringózott, Hagia Sophia és a Kék mecset látogatása közé került be a bazár látogatása.

Nagy bazár

Az isztambuli Nagy Bazárban varázslatos látogatást tehetünk a keleti piacok izgalmas, és pezsgő világába. A bazár igen népszerű, és izgalmas, kihagyhatatlan látványosságnak számít. Itt mindent meg lehet kapni: amit nem, azt pedig valahogy elővarázsolják! A Nagy Bazár egyike a világ legnagyobb, és legrégibb fedett piacainak. A bazár szinte egy kis város a városban: saját mecsete, rendőrsége, éttermei, és bankja van. Az árusok friss gyümölcsökkel, ízletes teával csábítják itt a vevőket. Alkudni kötelező! Megjegyzendő még, hogy a bazár vasárnap zárva tart, és hogy antik tárgyak kivitele az országból tilos, ezért ilyeneket ne vásároljunk!

város a városban....

Számok tükrében:
  • 30.700 m²
  • 66 utca
  • 4000 üzlet
  • 5 dzsámi
  • 1 iskola
  • 7 szökőkút
  • 10 rendes kút (szökésmentes)
  • 1 patak
  • 1 falikút
  • 1 lábas kőkút
  • 21 kapu
  • 250-400 ezer látogató naponta
  • ki tudja hány liter tea percenként
  • büfék és éttermek

Eltévedni, elkésni nem lehetett, Orsi pedig elég hamar rájött hogy hogy kell alkudozni. Török líra helyett pedig természetesen lehetett fizetni euroval is, ennek ellenére 1-1 megvásárolt ajándéktárgy után, melyre azt hihettük hogy olcsón megúsztuk, ott volt bennünk, hogy ennek ellenére még az árus is jól járt, és mosolyogva ittuk meg a sikeres üzletre a finom teát.

Időben visszaértünk szerencsére

Szóval a nagy rohanásnak egyetlen előnye volt, hogy a kikötőből még saját magunk is felfedezhettük a környéket.

Pihenő és frissen facsart gránátalma az utcáról

İstiklâl Caddesi a hangulatos sétálóutca

Hiába töltöttünk majd 12 órát ebben a gyönyörű városban, visszatérni még érdemes és ajánlott. Boldogan tértünk vissza a hajóra, örültünk hogy ilyen gyönyörű helyekre is eljuthattunk.

Lassan indulás....

Boszporusz híd a háttérben. Európa és Ázsia között

Viszlát Isztambul, viszlát Törökország!